Posebnost Katoličkoga bogoslovnog fakulteta
Karijerno savjetovanje na Katoličkome bogoslovnom fakultetu definirano je njegovom misijom, vizijom i poslanjem (https://www.kbf.unizg.hr/fakultet/o-fakultetu/svrha-vizija-i-misija-fakulteta/). Otud proizlaze i neke posebne značajke karijernog savjetovanja na KBF-u, ali i načini karijernog usmjerenja i uvođenja studenata u buduće poslove. Karijerno se savjetovanje provodi na nadbiskupijskoj razini i na razini Fakulteta gdje student može kontaktirati karijernog savjetnika.
- Svećenički i redovnički kandidati koji studiraju na Fakultetu kroz vrijeme studija u svojim odgojnim kućama (bogoslovijama i samostanima) polaze posebne programe koji ih pripremaju za njihove buduće crkvene službe.
- Nadbiskupijski pastoralni institut je ustanova Zagrebačke nadbiskupije koja provodi određene programe za sve studente Fakulteta pripremajući ih za njihov budući rad. (https://www.zg-nadbiskupija.hr/nadbiskupijski-pastoralni-institut/3574). Među ostalim provodi se Program za studente laike koji se pripremaju za crkvene službe.
- Studenti i studentice koji se pripremaju za službu vjeroučitelja i vjeroučiteljica dodatno polaze programe u organizaciji Ureda za vjeronauk u školi Zagrebačke nadbiskupije koji ih upoznaje sa zahtjevima i specifičnostima njihova budućeg djelovanja, a to je da djeluju u ime Crkve u njezinim strukturama ili u državnim institucijama (najčešće u osnovnim i srednjim školama, u dječjim vrtićima i centrima za odgoj i obrazovanje). Tako se u organizaciji Ureda za vjeronauk provodi program Trajna teološko-pastoralna formacija vjeroučitelja.
- Studenti koji pohađaju studij Crkvene glazbe tijekom studija pripremaju se za djelovanje u župnim zajednicama kao orguljaši i zborovođe, također mogu biti moderatori i koordinatori liturgijskih slavlja i koncerata u sakralnim prostorima, no ipak se najčešće zapošljavaju u školama kao glazbeni pedagozi. Studij se izvodi u suradnji s Muzičkom akademijom Sveučilišta u Zagrebu. Tijekom studija većina studenata počinje djelovati na župama gdje se praktično upoznaju s uvjetima i zahtjevima svojeg budućeg zanimanja. Potrebne orijentacije u odnosu na buduće zaposlenje studenti stječu i za vrijeme pedagoške prakse u glazbenim školama gdje stječu dodatna iskustva i uvid u zanimanje glazbenog pedagoga.
- Karijerno savjetovanje na fakultetskoj razini
- Svaki student ili studentica Fakulteta može doći na osobno karijerno savjetovanje kojom se prilikom može načiniti individualna procjena prikladnosti za određeno zanimanje.
- U procjeni prikladnosti za određeno zanimanje iz perspektive usmjerene na poslove/zadatke radi se analiza poslova/zadataka koje neka osoba treba obavljati u okviru određenog zanimanja (npr. pripremiti sat, održati sat, imati katehezu, slaviti sakramente, propovijedati, provoditi pastoralne aktivnosti, voditi zbor, svirati na liturgijskim slavljima i slično); to su tzv. izjave o poslovima/zadacima. Ove izjave mogu se zajedno sa studentom dalje procjenjivati pomoću skala čestoće, važnosti, poteškoća i posljedica pogreške, i potom procijeniti može li student obavljati te poslove/zadatke.
- U procjeni prikladnosti za određeno zanimanje iz perspektive zaposlenika sa studentom se procjenjuju ljudske kvalitete potrebne za određeno zanimanje, a koje obuhvaćaju četiri kategorije: znanja, vještine, sposobnosti i faktore ličnosti. U kategoriji znanja sa studentom se procjenjuje posjeduje li on specifične informacije koje su potrebne za određeno zanimanje. U kategoriji vještina procjenjuje se stručnost i vičnost potrebna za obavljanje poslova/zadatka (npr. vještina sviranja ili pjevanja, vještina verbalnog izražavanja, vještina interpersonalne komunikacije, vještine služenja računalom, vještina korištenja internet tehnologija, vještina planiranja itd.). U procjeni sposobnosti koje su definirane kao relativno trajna i stabilna svojstva kroz vrijeme (npr. kognitivna sposobnost, glazbena sposobnost, socijalna kognicija, verbalna sposobnost) utvrđuje se stupanj prisutnosti određene sposobnosti i mogućnost njezina razvoja. Faktori ličnosti su osobna svojstva potrebna za obavljanje poslova/zadataka (npr. povjerenje, toplina, iskrenost, druželjubivost, organiziranost, samodisciplina, pomirljivost, altruizam, asertivnost, promišljenost, aktivnost, kapacitet za suočavanje sa stresom, kapacitet za ustrajan i intenzivan rad, spremnost prihvaćanja povratne informacije i korekcije rada itd.).
- Na kraju se sa studentom radi analiza povezanosti između poslova/zadataka koje u okviru određenog zanimanja treba obavljati i osobnih kvaliteta potrebnih za njihovo obavljanje, te se određuje njihova čestina i stupanj podudaranja. Što je veći stupanj podudaranja, veća je vjerojatnost da je student prikladan i sposoban za to zanimanje.
- Online alati za istraživanje karijere
Studenti mogu sami ili uz pomoć karijernog savjetnika procijeniti svoju prikladnost za određeno zanimanje također i pomoću online alata. Za takvu procjenu može se koristiti mrežna stranica Occupational Information Network (Mreža informacija o zanimanju) s poveznicom i alatima O*NET Online, O*NET Interest Profiler, O*NET Work Importance Locator dostupnima na poveznici www.onetcenter.org. Mrežna stranica veliki je doprinos organizacijske psihologije i psihologije rada poboljšanju znanja i uporabe informacija vezanih uz određeno zanimanje.