U organizaciji Instituta za crkvenu glazbu Katoličkoga bogoslovnog fakulteta i Agencije za odgoj i obrazovanje Republike Hrvatske, na Katoličkome bogoslovnom fakultetu održan je 20. i 21. listopada 2017. godine stručni skup koji je već više desetljeća prepoznat pod naslovom „Dani crkvene glazbe“. Tema ovogodišnjeg skupa bila je „Liturgijska glazba korizmenog vremena“ gdje su okupljeni imali prilike sudjelovati u deset predavanja i radionica vezanih za samu temu skupa. Na skupu se okupilo više oko stotinu glazbenika, uključenih u liturgijsko-glazbeni život Crkve, a sudjelovali su i studenti Instituta za crkvenu glazbu.

Nakon zajedničke molitve na početku skupa okupljene su kratkim nagovorom pozdravili: mons. Ivan Šaško, pomoćni biskup zagrebački, prof. dr. sc. Mario Cifrak, dekan Katoličkoga bogoslovnog fakulteta te predstojnik Instituta za crkvenu glazbu izv. prof. dr. sc. Ante Crnčević. Biskup Šaško istaknuo je jedinstvo korizmenoga i vazmenoga vremena te iznio nekoliko poticaja za glazbeno promišljanje slavlja otajstva Kristove muke i smrti.

U uvodnome predavanju koje je na temu „Liturgijska mjera i forma glazbe; Primjeri iz glazbe korizmenog vremena“ održao mr. sc. Milan Dančuo sudionici su slušali o teološkim sadržajima i obrednim vlastitostima liturgije korizmenoga vremena kao polazištu i nadahnuću za oblikovanje glazbe u tome vremenu. Predavač je iz gregorijanskoga korala iznio primjere sretne sljubljenosti riječi i glazbenoga izričaja, kao putokaz za razumijevanje i oblikovanje liturgijske glazbe. U nastavku je slijedilo predavanje Konstilije Nikolić Markota, prof., s naslovom „Psalmi u umjetničkoj uporabi“. U predavanju je predstavljena bogata glazbena baština nadahnuta psalmima.

Prvu radionicu održala je Danijela Župančić, prof. na temu „Postava glasa i artikulacija kod korizmenih himana, antifona i psalama“, a potom je uslijedilo predavanje s radionicom izv. prof. dr. sc. Katice s. Katarine Koprek: „Gregorijanski koral u službi glazbenog obrazovanja.“

U poslijepodnevnim satima sudionicima skupa bile su ponuđene tri radionice, organizirane na način da su svi sudionici, izmjenjujući se u skupinama, mogli sudjelovati na sve tri. Orguljašku radionicu s naslovom „Orguljaške skladbe primjerene liturgijskim slavljima“ održale su doc. art. Mirta Kudrna i doc. art. Elizabeta Zalović. One su prisutnima predstavile skladbe dvaju različitih kulturalnih razdoblja, baroka i romantizma, iznoseći kriterije za izbor i način izvedbe skladbi iz toga vremena u liturgijskim slavljima danas. Doc. art. Marko Magdalenić vodio je radionicu „Praktičan rad s crkvenim zborovima“, a prof. mr. art. Miroslav Martinjak radionicu „Harmonizacija gregorijanskih napjeva“. Program prvog dana zaključen je večernjom molitvom čiju je pripravu predvodila doc. mr. art. Ruža s. Domagoja Ljubičić. Slavlje večernje prevodio je fra Ante Crnčević koji je homiliji uveo u razmatranje o »liturgijskoj uskladbi« riječi i zvuka, srca i usana, života i vjere u slavlju Crkve.

Program drugog dana započeo je zajedničkom molitvom nakon koje je uslijedilo predavanje prof. mr. art. Miroslava Martinjaka o korizmenim napjevima u pjesmarici „Pjevajte Gospodinu pjesmu novu“ te potaknuo na stvaranje novih, liturgiji prilagođenijih korizmenih skladbi, kao doprinos nastajanju nove liturgijske pjesmarice za područje Hrvatske biskupske konferencije.

Dr. sc. Joško Ćaleta održao je predavanje o korizmenom pučkom pjevanju te upoznao sudionike s korizmenom tradicijom pjevanja u župama u Dalmaciji. Milan Hibšer, mag. art. predstavio je preuređene digitalne orgulje Hauptwerk na Institutu za crkvenu glazbu, prikazujući njihove specifičnosti, mogućnosti i način registracije.

Ovogodišnji Dani crkvene glazbe zaključeni su orguljaškim koncertom profesora orgulja Instituta za crkvenu glazbu Milana Hibšera, mag. art., doc. art. Elizabete Zalović i doc. art. Mirte Kudrne na digitalnim Hauptwerk orguljama.

Antonia Jurinec,
studentica Instituta za crkvenu glazbu

Pregledajte galeriju