U organizaciji Instituta za crkvenu glazbu KBF-a u i Agencije za odgoj i obrazovanje 19. i 20. listopada 2018. godine u prostorijama Fakulteta održan je stručni skup „Dani crkvene glazbe 2018“. Ovogodišnji susret crkvenih glazbenika bio je vođen temom „Odnos liturgijske i glazbene riječi“. Okupilo se više od 70 crkvenih glazbenika.

            Susret je započeo molitvom i pozdravnim riječima predstojnika Instituta za crkvenu glazbu izv. prof. dr. sc. Ante Crnčevića, koji je potom održao uvodno predavanje pod naslovom „Glazbenost riječi i rječitost glazbe u liturgiji“. Drugo predavanje, kao nastavak promišljanja o odnosu glazbe i riječi, održao je prof. mr. art Miroslav Martinjak na temu „Liturgijski recitativi – glazbena narav i obredni značaj“. „Otpjevni psalmi: Riječ Božja u odgovoru/ otpjevu Crkve“ bili su tema predavanja Maruše Bartolić, prof., a predavanje s radionicom „Načini solističkoga i zbornoga pjevanja psalama“ održao je Tihomir Prša, asistent na Katedri umjetnosti na Učiteljskome fakultetu. Prvim nizom predavanja prikazana je glazbeno vrjednovanje riječi u liturgiji Crkve, gdje riječ nije samo nositeljica značenja i poruke, nego je i nositeljica događaja. Otajstvenoj performativnosti liturgijske riječi uvelike pridnosi i glazba, što je vlastita zadaća glazbe koja želi biti liturgijska.

            U poslijepodnevnome dijelu programa sudionici su imali prilike uključiti se u radionice koje su vodili nastavnici Instituta za crkvenu glazbu. Tako su doc. art. Mirta Kudrna i doc. art. Elizabeta Zalović vodile orguljašku radionicu, dok je doc. art. Marko Magdalenić polaznicima približavao dirigentske vještine te davao smjernice za praktični rad s crkvenim zborovima. Radionice su bile osmišljene za individualni rad. Uslijedila je priprema za pjevanje Večernje iz Božanskoga časoslova, a slavlje Večernje bilo je u crkvi sv. Martina. Pjevanje su predvodili studenti Instituta za crkvenu glazbu.

            Drugi dan susreta započeo je predavanjem prof. art. Vjekoslava Nježića, glazbenoga teoretičara i profesora na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. U predavanju s naslovom „Tretman ljudskoga glasa i skladateljske tehnike u sakralnoj glazbi“ prikazao je povijesne oblike u odnosu glazbe prema riječi unutar kršćanskoga glazbenoga stvaralaštva, otvarajući raspravu za današnji odnos. Potom je s. Lidija Bernardica Matijević, prof., predstavila svoju temu „J. Haydn: Sedam posljednjih Kristovih riječi na križu – kulturološko ozračje, duhovnost i analiza“.

            Ivan Bingula, mag. theo., student crkvene glazbe na Institutu za orgulje i crkvenu glazbu u Beču, održao je predavanje s radionicom „Pjevanje biblijskih čitanja u liturgiji Crkve: primjeri iz hrvatske baštine“. Pavao Mašić, izv. prof. mr. art. prikazao je glazbeno djelovanje i stvaralaštvo mo. Anđelka Klobučara, na poseban način njegov skladateljski opus za orgulje, te predstavio projekt prikupljanja i objavljivanja Klobučarovih orguljskih skladbi. Nositelji projekta su Institut za crkvenu glazbu KBF-a u Zagrebu i Muzička akademija u Zagrebu, a među glavnim su nositeljima doc. Kudrna, doc. Zalović i prof. Mašić. Do sada su objavljena tri sveska orguljskih skladbi, pod naslovom „Skladbe za orgulje Anđelka Klobučara“. Za kraj skupa orguljašice Mirta Kudrna i Elizabeta Zalović priredile su kraći koncert, izvodeći Maestrovu „Baladu za orguljaški duo“.

            Između predavanja sudionici su sudjelovali u vrlo zanimljivim raspravama u kojima su produbljivali vidike o liturgijskoj glazbi i njezinim vlastitostima, te koristili priliku za stjecanje novih znanja. Bila je to ujedno i prigoda za razmjenu iskustava i savjeta za rješavanje poteškoća i nedostataka s kojima se crkveni glazbenici susreću.

Bonifacije Franjo, OP
student II. godine Instituta za crkvenu glazbu