Ime: Ana Thea

Prezime: Filipović

Titula: prof. dr. sc.

e-mail adresa: thea.filipovic1@gmail.com

Telefon: +385 1 4890 416

CROSBI: Ana s. Thea Filipović

Google Scholar 

Životopis:

Filozofsko-teološki studij završila je i diplomirala na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Na Fakultetu odgojno-obrazovnih znanosti Papinskoga salezijanskog sveučilišta u Rimu postigla je bakalaureat, licencijat i doktorat odgojno-obrazovnih znanosti u specijalizaciji iz pastorala mladih i katehetike. 1994. godine zaposlena je kao znanstvena asistentica u Salesianumu – Institutu za religijsku pedagogiju i katehetiku u Zagrebu. Predavala je na Teološko-katehetskom institutu Teologije u Splitu, Odsjek u Dubrovniku. U svrhu znanstvenih istraživanja boravila je na Benediktbeuernu i Münchenu u Njemačkoj. Predavala je na Visokoj teološko-katehetskoj  školi u Zadru. Od 2007. godine zaposlena je na Katoličkom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. 2006. godine izabrana je u znanstveno-nastavno zvanje docentice, 2012. godine u zvanje izvanredne profesorice, 2017. godine u znanstveno zvanje znanstvene savjetnice, a 2019. u znanstveno-nastavno zvanje redovite profesorice. Dva mandata (2013.-2017.) bila je predstojnica Katehetskog instituta na Katolikom bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Od početka 2017. godine pročelnica je Katedre religijske pedagogije i katehetike na Fakultetu. Akademske godine 2017./2018. bila je gostujuća profesorica na Teološkom fakultetu Sveučilišta u Luzernu u Švicarskoj. 2019. godine primila je nahradu matičnog Fakulteta za izvrsnost u znanstveno-istraživačkom radu.

Članica je: Međunarodne akademije praktične teologije, Europskog foruma za školski vjeronauk, Europskog društva za katoličku teologiju, Europskog društva žena u teološkom istraživanju i Europske akademije znanosti i umjetnosti. Članica je uredničkog vijeća časopisa Nova prisutnost Katehetski glasnik te znanstvenog vijeća časopisa Österreichisches Religionspädagogisches Forum Teologia praktyczna.

 

Nastava na diplomskom i integriranom pred. i dipl. studiju

Fundamentalna katehetika

Metodičke vježbe iz katehetike

Medijska pedagogija u religioznom odgoju i obrazovanju

Socijalno učenje u pedagoškoj i teološkoj perspektivi

Christliche Seelsorge und Geschlechtergerechtigkeit

Empirijska istraživanja u religijskoj pedagogiji

Aktualne teme religijske pedagogije i katehetike

Nastava na poslijediplomskom studiju

Religijska pedagogija i katehetika u međunarodnoj i interdisciplinarnoj perspektivi

Koncpecije moralnog odgoja i vrijednosna usmjerenja mladih

Knjige:

  1. Ana Thea Filipović – Ivana Hac – Ivica Živković, Gradimo bolji svijet. Udžbenik katoličkoga vjeronauka za 4. razred srednjih škola, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2021.
  2. Ana Thea Filipović, Učiti živjeti zajedno. Dimenzije socijalnog učenja u pedagoškoj i teološkoj perspektivi, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2017.
  3. Jadranka Rebeka Anić – Ana Thea Filipović – Katica Knezović – Lynette Šikić-Mićanović (ur.), And God Will Wipe away all Tears from their Eyes. A Theological Approach to the Suffering and Hopes of Women / Gott wird jede Träne von ihren Augen abwischen. Theologische Annäherungen an Leid und Hoffnung von Frauen, Zagreb, Institut društvenih znanosti Ivo Pilar – Ivo Pilar Institute of Social Sciences, Zagreb, 2013.
  4. Ana Thea Filipović, U službi zrelosti vjere i rasta osoba. Katehetska i religijskopedagoška promišljanja u suvremenom kontekstu, Glas Koncila, Zagreb, 2011.
  5. Ana Thea Filipović – M. M. Gadža – S. V. Gadža – A. Matković – S. N. Radinović – M. Vučica, Svjetlom vjere. Udžbenik katoličkoga vjeronauka za 4. razred srednjih škola, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2009.
  6. Ana Filipović, Religiöse Erziehung als Hilfe zur Menschwerdung. Eine Untersuchung zur Religionspädagogik Adolf Exelers (1926-1983), Dialogverlag, Münster, 2004.
  7. Ana Thea Filipović, Nastavni program za katolički vjeronauk u osnovnoj školi, Katehetski salezijanski centar, Zagreb, 1997.

Objavljeni znanstveni radovi u zadnjih pet godina

  1. Ana Thea Filipović, Religious Education, in: Birgit Weyel, Wilhelm Gräb, Emmanuel Lartey, Cas Wepener (ur.), International Handbook of Practical Theology, De Gruyter, Berlin /Boston, 2022., 717-730.

2. Ana Thea Filipović – Stanko Rihtar, Utjecaj krize uzrokovane pandemijom koronavirusa na neke aspekte života, mentalnog zdravlja i vjere adolescenata, u: Jadranka Garmaz – Andrej Šegula (ur.), Probuditi kreativnost. Izazovi učenja i poučavanja u kontekstu pandemije i migracija. Zbornik radova / Inciting creativity: Learning and teaching challenges in the context of pandemic and migration; Conference proceedings, Sveučilišta u Split, Katolički bogoslovni fakultet, Split – Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta, Ljubljana – Universität Passau, Lehrstuhl für Religionspädagogik und Didaktik des Religionsunterrichts, Passau 2022., 253-269 (e-izdanje: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:202:957621 1. 4. 2022.)

3. Ana Thea Filipović – Denis Barić, Interkulturalna dimenzija obrazovanja i vjeronauk u školama u Europi. Usporedba triju zemalja, u: Ružica Razum, Nenad Malović, Kristina Vujica (ur.), Religijsko obrazovanje u interkulturalnoj Europi. Zbornik radova, Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2022., 133-150; e-izdanje: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:281726 .

4. Ana Thea Filipović – Denis Barić, Intercultural Dimension of Education and Religious Education in Schools in Europe. Comparison of Three Countries, in: Ružica Razum, Nenad Malović, Kristina Vujica (ur.), Religious Education in Intercultural Europe. Proceedings Catholic Faculty of Theology – University of Zagreb, Zagreb, 2022., 375-393 (e-publication: https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:222:281726).

5. Ana Thea Filipović, Theory and Practice of Recognition and its Meaning for and in Religious Education, in: ET-Studies. Journal of the European Society for Catholic Theology 12 (2021.) 2, 259-277.

6. Ana Thea Filipović, Interkulturalizam u obrazovanju. Značenje za religijskopedagošku praksu i stjecanje kompetencija nastavnika vjeronauka, u: Diacovensia 29 (2021.) 4, 541-561.

7. Javna teologija – značenje i izazovi, u: Nedjeljka s. Valerija Kovač – Denis Barić (ur.), Teologija pred izazovima: Identitet – Migracije – Sveučilište, KS, Zagreb, 2021., str. 25-43.

8. Novi Direktorij za katehezu. Kateheza Crkve u dinamici evangelizacije, nadahnuta katekumenatom, u: Vjesnik Đakovačko-osječke nadbiskupije 148 (2020.) 10, 21-25.

9. Gehört die Ausbeutung zum System? Missbrauch von Ordensfrauen in der Katholischen Kirche, u: Journal of the European Society of Women in Theological Research/ Jahrbuch der Europäischen Gesellschaft für theologische Forschung von Frauen/ Revista de la asociación europea de mujeres en la investigación teológica 28 (2020.) 109-126.

10. Neu lernen Kirche zu sein. Synodalität im Kontext der Jugendsynode, u: Bogoslovska smotra 89 (2019.) 5, 1109-1128.

11. Sport između afirmacije i dehumanizacije čovjeka. Pogled iz kršćansko-pedagoške i etičke perspektive, u: Josip Šimunović, Silvija Migles (ur.), Uzvjerovah, zato besjedim (2 Kor 4,13). Zbornik u čast prof. dr. sc. Josipa Balobana povodom 70. godine života, Zagreb: Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu  i Kršćanska sadašnjost, 2019., 553-569.

12. Pedagogy of Recognition and Religious Education in Schools, u: Jean-Paul Niyigena (ur.), Religions et défis actuels de l’école. Quelle pertinence du cours de religion? Actes du colloque international du 8 au 12 juillet 2018, Butare, Rwanda, Lumen Vitae/ Editions Jésuites, Bruxelles, 2019., 285-304.

13. Socijalna dimenzija evangelizacije prema apostolskoj pobudnici Evangelii gaudium, u: Elvis Ražov, Carmelo Dotolo (ur.), Misijsko i evangelizacijsko poslanje Crkve u suvremenom multikulturalnom i multikonfesionalnom društvu. Zbornik radova Međunarodnog znanstvenog simpozija Zadar, 25. i 26. svibnja 2017., Sveučilište u Zadru – Teološko-katehetski odjel, Papinsko sveučilište Urbaniana – Fakultet misiologije i Zadarska nadbiskupija, Zadar, 2019., 119-134. 

14. Contextual Influences on Knowledge Mediation in Religious Education in Schools and Its Significance for Teacher Education, u: Michael T. Buchanan, Adrian-Mario Gellel (ur.), Global Perspectives on Catholic Religious Education, Volume II: Learning and Leading in a Pluralist World, Springer, Singapore, 2019., 381-392.

15. Space as an instrument to interpret the role of religion and churches in Central and Eastern European societies, u: Auli Vähäkangas, Sivert Angel, Kirstine Helboe Johansen (ur.), Reforming Practical Theology: The Politics of Body and Space.CS 1 (2019.) 105-112. 

16. Die Macht von theologischen Vorstellungen. Befragung von ekklesiologischen Vorstellungen und deren Auswirkungen auf die Lage der Frau in der Kirche, u: Gunter Prüller-Jagenteufel, Rita Perintfalvi, Hans Schelkshorn (ur.), Macht und Machtkritik: Beiträge aus feministisch-theologischer und befreiungstheologischer Perspektive. Dokumentation des 4. internationalen Workshops „Kontextuelle befreiende Theologien“, Verlagsgruppe Mainz in Aachen, Aachen, 2018., 183-193. 

17. Religionslehrer_innen und Verschiedenheit. Die kontextuelle Prägung von Wahrnehmung, Anerkennung und Wertschätzung der Vielfalt im Religionsunterricht – aus kroatischer Perspektive, u: Andrea Lehner-Hartmann, Thomas Krobath, Karin Peter, Martin Jäggle (ur.) Inklusion in/durch Bildung? Religionspädagogische Zugänge, V&R Unipress, Göttingen, 2018., 273-285.

18. Vjeronauk i promicanje duhovnog razvoja učenika u ozračju novog interesa za duhovnost, u: Radovi Zavoda za znanstvenoistraživački i umjetnički rad HAZU u Bjelovaru 11 (2017.) 127-142.

19. Religious Education teachers and social challenges in East-European contexts: A Croatian perspective, u: Markus Krienke, Elmar Kuhn (ur.), Two indispensable topoi of interreligious dialogue: New “languages” far beyond the dead ends of dialogue, Verlag Tene Quod Bene, Vienna, 2017., 167-178.

20. The Characteristics of Religious Education Teachers and Respecting Diversity in Religious Education in Croatia, u: Religious Education 112 (2017.) 4, 366-380.